Audio

Beyoncé, The Mrs. Carter Show 2014 (in het Sportpaleis)

Source image: pursuitist.com

Flawless: zo kunnen we de terugkeer van de Queen B naar het Sportpaleis de afgelopen avonden wel omschrijven. In deze zaal verzamelden zich gisteren heel wat Belgische, maar ook opvallend veel buitenlandse, fans van de Beyhive om twee uur lang mee te shaken en te gillen, en een ode te brengen aan de macht van de vrouwelijkheid, waar Beyoncé meermaals naar verwijst. Een verslag van de eerste avond …

Na een opnieuw nogal teleurstellend voorprogramma van de DJ Monsieur Adi, waarbij enkel een mix van Grown Woman en het Midnight in Paris van de hubby van B echt in de smaak viel, startte het concert nog een dik half uur te laat. Beyoncé had wel wat goed te maken… En dat deed ze, met als intro de kroning van Queen B. Uit de boxen schalt Run The World, meteen een knaller van formaat die het publiek alles doet vergeten en het met vol enthousiasme meezingt. Beyoncé staat te shaken dat het een lieve lust is.

Na het eerste nummer is de eerste van de vele kledingwissel reeds een feit. Intussen worden we zoet gehouden met de eerste van de reeks video’s die de vele kledingswissels moeten invullen. Ook al zijn de visuals best wel sterk, frequenter hadden ze zeker niet moeten optreden.

Source image: beyonce.com

Source image: beyonce.com

Wanneer de speech rond feminisme uit ***Flawless woord per woord op het scherm verschijnt, mogen we ons verwachten aan een strak gechoreografeerde versie van dat nummer, gevolgd door een kort stukje Yoncé. De sfeer in het Sportpaleis werd onmiddellijk gemaakt, en het publiek gilde met veel plezier: Hey Mrs. Carter!

Na een duik in het verleden met Get Me Bodied, de hit Baby Boy en een helaas fel ingekorte Diva volgt er een pleidooi om vrouwelijke sensualiteit als macht te gebruiken. En dat doet ze met verve met het sensuele Naughty Girl en Blow. Het hoogtepunt van seksualiteit wordt bereikt wanneer ze al paaldansend en kronkelend het weinig tot de verbeelding overlatende Partition brengt.

Waar er in het eerste deel van de show zeker goed gezongen werd maar vooral de focus ligt op perfect getimede en uitgevoerde choreografieën, zorgt Haunted voor een ommekeer. Dit is het eerste liedje dat van A tot Z gezongen wordt en waar de aandacht vooral naar de muziek gaat. Vooral het daarna volgende Drunk In Love, helaas zonder Mr. Carter die volgens de geruchten in Antwerpen vertoefde, bracht het publiek helemaal in extase.

Connectie met het publiek volgt bij Why Don’t You Love Me en vooral het enkel door gitaar begeleide Irreplaceable dat de fans eigenlijk volledig voor haar hebben gezongen. Het aanstekelijke Love on Top en de hit uit de oude doos Crazy in Love passeren ook nog even de revue. En wanneer Single Ladies wordt gedraaid, bleken alle vrouwelijke aanwezigen plots allemaal single voor de komende minuten.

Source image: beyonce.com

Source image: beyonce.com

Dan is het tijd om even echt uit te halen met haar stem met de cover van Whitney Houston’s I Will Always Love You. Vooral het beklijvende Heaven bezorgde het Sportpaleis kippenvel. Daarna brachten het vrolijke XO en Halo een mooie afsluiter aan opnieuw een wervelend concert.

Kort samengevat, ondanks de talrijke pauzes, de late start en het gebrek aan een bisnummer bewees Beyoncé waarom ze op een podium thuis hoort. Ze bewees nogmaals waarom zij de Queen is: een visie, entertainment, perfect uitgevoerde choreografieën en vooral een indrukwekkende en krachtige stem. Eén ding is zeker, ik kijk alvast reikhalzend uit naar meer van dat!

Geschreven door Sofie Baert.

Geplaatst door

Soms kunnen er op Twee Huizen Verder mensen buiten het vaste team ook hun ei kwijt. Gelegenheidsschrijvers, specialisten of gewoon personen die iets te vertellen hebben. Wil je gastblogger worden? Contacteer ons!

Iets toe te voegen?