Audio

Mysterieuze SOHN (in de AB)

SOHN 1 AB

Gisteren trokken mijn liefste en ik vol enthousiasme richting de Ancienne Belgique. Nog voor zeven uur stonden wij door het vlotte verkeer reeds voor de deur, alleen. Gelukkig daagde er enkele minuten later nog iemand op, want we vroegen ons al af of we ons toch niet van dag hadden vergist. Niet dus. Stipt om 7 uur gingen de deuren open, we kochten eerst onze exemplaren van SOHN’s debuutalbum Tremors (review lees je hier), en begaven ons vervolgens rustig richting de zaal. Ook daar waren we geruime tijd eenzaam, maar dat was niet zo erg, we kregen de kans om de prachtige AB Box opstelling in al zijn glorie te bewonderen en alvast weg te dromen over wat komen zou.

Na het behoorlijk teleurstellende voorprogramma Samowar, waar ik niet verder over zal uitweiden, begonnen SOHN en zijn twee muzikanten iets voor negen aan hun set. Deze vatte aan met Ransom Notes. Vanaf het moment dat SOHN zijn keelgat open zette, wist je dat dit goed zou worden. Wat een machtig mooie en pure stem heeft deze man, wauw.

De volgende nummers, onder meer Red Lines, waren vooral van het meer kalme en oudere slag. De set bouwde erg mooi op tot het eerste echte herkenningspunt Tempest, een nummer dat we eerder online akoestisch konden horen en ook nu sober werd gebracht. Slepende gezangen met net genoeg handgebaren kwamen van een man die het echt meende, heel erg mooi.

SOHN 2 AB

Gezien zijn plaat nog maar een week in de winkels ligt, kan ik mij voorstellen dat het voor hem allemaal nog relatief fris aanvoelt. Het publiek kende de plaat bijgevolg ook nog niet vanbuiten. Dat viel duidelijk te merken bij Lights, toen SOHN het publiek ten dans vroeg. De meesten wisten niet goed wat ze ermee aan moesten, wat hij ook vlug begrepen had. Dit nummer werd naar mijn mening ook iets té vlak gespeeld, wat achteraf het enige minpunt in deze set bleek te zijn. Hierna bracht hij snel Bloodflows ten berde, een ouder edoch prachtig nummer, een persoonlijke favoriet. Dit herkende de zaal gelukkig wél, de sfeer zat er zeker in.

SOHN hield zichzelf gedurende het hele optreden in de schaduw. Het licht kwam voortdurend langs achter, iets wat het de fotograaf naast mij niet eenvoudig maakte. Toch was dit wel te verwachten, zijn muziek strookt allesbehalve met groteske gebaren. De buislampen die mee van kleur veranderden met de rest van het licht, gaven het podium net genoeg versiering mee.

Het was even schrikken, toen de muzikanten plots op stonden en de zaal verlieten. Ik keek verbouwereerd naar mijn horloge om vast te stellen dat het kwartier in mijn hoofd blijkbaar al vijftig minuten duurde. Uiteraard keerden ze nog even weer om Artifice en The Wheel te spelen. Twee nummers die elkaar perfect aanvullen en de zaal uiteindelijk ook écht aan het dansen kregen. Na de laatste noten stond SOHN op om nog even het publiek van meer dichterbij te groeten. Het kindje dat links van me heel de tijd op het podium zat, kreeg nog een hand van de duidelijk gecharmeerde toetsenist.

Toen was het verhaal echter nog niet afgelopen, bij het aanschaffen van mijn album had ik aan de merchandise man gevraagd of SOHN zou signeren achteraf. “Maybe he will, maybe he won’t, I don’t know” was zijn antwoord. Nieuwsgierig als ik ben, stelde ik na het concert dezelfde vraag om hetzelfde antwoord te krijgen. Ik overtuigde dan maar mijn gezelschap om toch nog even voet bij stuk te houden. Een half uurtje later verscheen de toetsenist aan de stand, die gauw weer in de coulissen verdween om vervolgens terug te keren met SOHN. Blij als een klein kind liet ik mijn album signeren en gaf ik hem nog een compliment over zijn stem. De ingetogen en duistere man van op het podium was oprecht vrolijk, fijn om te zien. Tremors, weer een nieuw pareltje voor in mijn rek, met een minstens even sprankelende herinnering die eraan zal blijven vasthangen.

Tremors-Signed-web

Geplaatst door

Grafisch vormgever overdag. Muziek- en koffiefanate 's avonds en in het weekend. Nieuwsgierig aagje. Droomt ervan om ooit een albumhoes te ontwerpen.

Twitter Website

Iets toe te voegen?