Artikel

Interview Tout Va Bien

Tout Va Bien

Credit: Anton Coene

Twee jaar geleden was hij één van de winnaars van  De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Op 29 april bracht hij zijn debuut eindelijk uit. Tout Va Bien nam de tijd en het resultaat mag er wezen! Kepler Star heet zijn debuut en het heeft een erg mooie betekenis. ‘De Kepler ster is een dode ster, die super lang geleden is ontploft, maar we krijgen daar nog steeds signalen van op aarde. Heel vaak in je leven loop je ergens en denk je plots aan iemand die er niet meer is. Of je jeugd bijvoorbeeld. Je bent wie je bent door je jeugd. Dus je jeugd bepaalt je nog altijd, maar het is eigenlijk voorbij. Daar gaan alle nummers ook wel over’, vertelt Jan Wouter, alias Tout Va Bien, me op het terras van De Gouden Vis in Mechelen.

Ik ga heel cliché beginnen: hopelijk alles goed met Tout Va Bien? Hoe vaak hoor je die vraag? 

Haha, die is heel cliché! Zowat 80% van mijn interviews begint met die mop. Het gaat vrij tot zeer goed. We staan op Werchter, het album is uit en ik ben er heel content mee. Het heeft twee jaar geduurd voor ik een producer vond waarmee het klikte. En toen vond ik Arne Van Petegem. Dat is echt een beetje als een liefdesrelatie, het moet klikken. Arne en ik hebben eerst gewerkt aan This Fight en dat was dan zo goed meegevallen dat we dachten: waarom voor niet voor het hele album samenwerken? En uiteindelijk vind ik This Fight nog het minste nummer op het album (lacht).

Je bent ook naar L.A. geweest met Arne om aan Kepler Star te werken. Dan moet het echt wel klikken.

Ja, je zit er drie weken lang op 4 vierkante meter. Dat schept ook wel een diepe band en het is niet iets dat je kan doen als het niet echt klikt. We hebben het hele proces als volgt aangepakt: eerst vijf dagen samen gezeten om te kijken of het klikte, dan pauze genomen en in september 20 dagen muziek gemaakt en dan weer drie weken stilte ingelast waarin we niet luisterden naar wat we gemaakt hadden. Daarna zijn we naar L.A. vertrokken om ons dus drie weken lang volledig op het album te focussen.

Ik ben er heel tevreden mee. Je voelt ook dat het heel natuurlijk is gegroeid.  Het nummer Old Love, die zanglijn is echt drie à vier keer veranderd. We hadden het allemaal nooit kunnen doen op een maandje.

Hoe zijn de reacties al geweest?

Er zijn al veel recensies binnen gekomen en ik kreeg ook al een paar persoonlijke berichten. Daar doe je het toch wel voor. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de wereld niet zit te wachten op een album van Tout Va Bien. Het is niet alsof ik Blur ben of Bon Iver. Ik ben maar een vis in een grote vijver die ook moet groeien. Ik denk dat het album een trage brander zal zijn, maar ik geloof er wel in.

Hoe persoonlijk zijn je nummers?

Super persoonlijk. Ze gaan over alles wat ik meemaak. Ik kan niet schrijven over dingen die ik niet gevoeld heb. Het heeft nadelen en voordelen. Het nadeel is dat ik heel veel bloot geef en dat mensen een mening hebben over alles. Het voordeel is dat het daardoor herkenbaarder is voor de luisteraar. Ik krijg vaak de opmerking van fans dat mijn songteksten hen geholpen hebben door een zware periode.

Eigenlijk is Tout Va Bien een beetje ironisch.

Ja, ik zat op het moment dat ik die naam koos erg te worstelen met mezelf. Ik dacht plots: ik ga meedoen met Studio Brussel. Ik moest heel dringend een naam ingeven, want iemand zat op mij te wachten om ergens heen te gaan. Ik heb voor Tout Va Bien gekozen en er daarna niet te veel meer over nagedacht.

Heb je iets met de Franse taal dan?

Nee, het was gewoon heel impulsief. Het is wel grappig. Ik heb al een paar keer opgetreden voor een Franstalig publiek en mijn Frans is echt niet zo goed. Ik herinner mij nog een show waarbij ik het voorprogramma was van Oscar & The Wolf  en ik stond na mijn optreden te kijken naar Oscar & The Wolf. Kwamen er plots een paar mannen naar mij: ‘C’était terrible, c’était terrible’ en ik vond dat echt gemeen dat ze zomaar kwamen zeggen dat het verschrikkelijk was. Uiteindelijk ben ik naar de baas van de venue geweest om te vragen of het echt zo slecht was en toen bleek dat die mensen eigenlijk zeiden: het was verschrikkelijk goed.

This Fight

Als je optreedt, dan weet je toch dat de mensen zitten te wachten op This Fight? Zie je jezelf dat nummer over 5 jaar nog spelen?

Ja, ik speel dat dikwijls als laatste nummer. Ik denk dat ik het een beetje verplicht ben aan de mensen om dat nummer te spelen. Vanaf je een nummer uitgeeft, dan is het niet meer van jou maar van iedereen. Een luisteraar kan ook zijn of haar eigen betekenis geven aan een nummer. Ik kan bijvoorbeeld een lied schrijven dat voor mij over een overlijden gaat, maar daarom vult iemand die ernaar luistert dat niet noodzakelijk hetzelfde in.

Ik heb dat zelf ook. Sommige nummers heb ik ondertussen al een paar jaar geleden geschreven en die krijgen nu ook een nieuwe betekenis binnen mijn eigen context.

Je gebruikt geluiden van NASA. Ben je zelf ook bezig met ruimtevaart?

Ja, als er ooit een raket is die mij naar Mars kan voeren, ik zit op de eerste rij. Ik denk dat dat ook wel is omdat al mijn grootvaders kapiteins waren. Ik heb zo’n beetje hun wanderlust overgekregen. Ik reis heel graag, maar ik reis bijvoorbeeld ook in mijn muziek.

Voorlopig is er nog geen vlucht naar Mars en daar zijn wij bijzonder blij om. Zo lang Tout Va Bien op aarde vertoeft, kunnen wij genieten van zijn muziek. Het album Kepler Star kan je hieronder beluisteren. 

Geplaatst door

Dromer - Journalist - Digital Media Manager - Poëtisch grietje - Muziekontdekker (daar zit kont in) - Interviewer | Belangrijkste dromen: Beyoncé interviewen, een boek schrijven, de wereld zien.

Twitter

2 reacties

  1. Pingback: Soldier’s Heart – Night By Night | Twee Huizen Verder

  2. Pingback: Lokerse Feesten 2015, dag 7: Tout Va Bien, Rae Morris & Tori Amos | Twee Huizen Verder

Iets toe te voegen?