Artikel

Magische Låpsley (in de Botanique)

Lapsley Botanique

“One month till February, keep on holding on” klonk brandend actueel toen de lyric begin januari op Låpsley‘s debuut EP Understudy verscheen. Een viertal maanden later zetten wij ons op een zonnige vrijdagavond schrap voor de live versie van Falling Short.

Een blik op de setlist leerde ons dat haar optreden negen nummers lang zou duren, sowieso te weinig voor het uur dat ze kreeg, maar wat volgde werd wel een magische rit. Dat je veel kan bereiken met weinig, daar wist deze Britse dame ons meteen van te overtuigen. Haar minimale elektropop is niet rijk geïnstrumenteerd, maar met een dijk van een stem, piano en elektronische percussie, laat ze haar sound bij elke noot staan als een huis.

Oudere songs zoals Painter werden puur gebracht, terwijl liedjes als Falling Short en Brownlow een extra interpretatie mee kregen. Het strafste trucje haalde ze uit bij Station. Het wisselen tussen stemkleuren via verschillende microfoons is geen wereldschokkende techniek, maar de manier waarop Låpsley daarboven ook knap wisselde met haar eigen opgenomen stem, deed het erg fris klinken. Een slimme zet voor het laatste nummer, want het kon op veel bijval rekenen.

Ook haar nieuwe werk kon overtuigen. Een song in de staart van de set waarbij het leek dat het bij een combinatie van vocale en piano zou blijven, wist te ontpoppen tot een heerlijk stuk jazzy elektronica. Hierna wist ik het echt wel zeker: de talloze vermeldingen voor Låpsley in ‘Sound of 2015’ lijstjes logen niet, ze is een blijvertje.

Geplaatst door

Grafisch vormgever overdag. Muziek- en koffiefanate 's avonds en in het weekend. Nieuwsgierig aagje. Droomt ervan om ooit een albumhoes te ontwerpen.

Twitter Website

1 reactie

  1. Pingback: Pukkelpop 2015, het verslag | Twee Huizen Verder

Iets toe te voegen?