Video

LeFtO: In Transit, city guides met een twist

LeFtO - In Transit

In Transit is een nieuwe docureeks die zondag op Canvas start. DJ LeFtO neemt er ons in mee naar de undergroundscene van Londen, Los Angeles, Seoul, Brussel en Chicago. Hij nodigt ons uit bij gedreven muzikanten, producers en kunstenaars die vol trots voor hun passie kiezen. We treffen LeFtO en regisseur Kurt De Leijer zondagnamiddag voor de avant-première van hun reeks in de Ancienne Belgique.

Elke toerist heeft wel ankerpunten om een nieuwe stad te verkennen en de couleur locale te proeven. In ons geval zijn dat koffiebars. Wat is dat bij jullie?
LeFtO: Bij mij is dat meestal de promotor. Dat is de persoon die, een beetje zoals ik, fier is op z’n stad. Die neemt mij mee naar de tofste sightseeing plaatsen, restaurants, buurten, koffiebars – al drink ik geen koffie – en winkels.

Hoe kom je daarbij terecht?
L: Ik heb een agent die mij promoot en verkoopt aan de wereld. Sommige mensen boeken mij en zo geraak ik daar, waar het ook is. Vorig weekend zat ik nog in Singapore en de Filipijnen.
Kurt: Maar toch ook omdat jij hier al veel acts hebt geboekt? Je kent toch veel mensen van samenwerkingen hier?
L: Wel ja, ’t is te zeggen, er is een verschil tussen promotors en artiesten. De artiesten die ik ken, zijn niet de personen die mij boeken. Ik heb een groot netwerk van mensen die ik ken maar dat zijn allemaal artiesten. De promotors die contact hebben met mijn agent zijn doorgaans mensen die mij nog niet persoonlijk kennen. Je creëert wel een band naar gelang ze je vaker boeken. De eerste keer is onwennig. De tweede keer begin je elkaar wat te kennen. De derde keer nog meer en de vierde keer ben je vrienden.

Je zal ook telkens wel andere stukken van de steden leren kennen? Tijdens het opnemen van de reeks zullen jullie sowieso plekken gezien hebben waarvan je dacht ‘daar wil ik nog eens naar terug’.
In koor: Ja, sowieso!
L: Ik probeer ook meestal langer te blijven. Ik verlies meer geld maar ik win meer cultuur.
K: Ah, dat heb je mooi gezegd!
L: ’t Is waar.
K: Maar ja, ik doe dat ook hè. Bij het filmen probeer ik altijd erna en ervoor al ter plekke te zijn om de stad iets meer op te snuiven. In Seoul heb ik dat bijvoorbeeld gedaan. Ik was er vier, vijf dagen voor de rest.

LeFtO - In Transit Seoul

LeFtO in Seoul

Zijn er nog steden die je aan de reeks had willen toevoegen? Hoe zijn jullie tot deze vijf plekken gekomen?
K: Eens we zover waren dat we LeFtO’s netwerk zouden gebruiken om telkens een stad te leren kennen, hadden we er wel een aantal. Tokio en New York zaten er initieel bij. Er waren ook ideeën om meer off-beat dingen te doen zoals bijvoorbeeld Beiroet. Uiteindelijk was het een combinatie van LeFtO’s netwerk, agenda en het budget voor maar vijf steden die tot deze selectie hebben geleid. We hadden nog een Europese stad kunnen toevoegen maar omdat LeFtO graag ambassadeur van België en Brussel is, kozen we toch hiervoor.

Ik vind dat wel een mooie beslissing.
L: Ja dat mag hè, zeker als het op Canvas komt, mag het over Brussel gaan. Brussel wat minder bang maken van de Vlaming. (lacht)

De reeks gaat over mensen die voor hun passie kiezen. Hoe zijn jullie gekomen tot waar jullie nu staan? Zijn er momenten geweest die ervoor konden zorgen dat je nu totaal ergens anders zou staan?
L: Bedoel je in het leven?
Britta: Ja.
L: Kijk, het zijn gewoon de omstandigheden en de mensen die je tegen komt die je leven veranderen. Ik had net zo goed elders op school kunnen zitten om garagist te worden.
K: Dat is niet helemaal waar denk ik.
L: Jawel, voor mij is het vaak door de scholen en vrienden die ik leerde kennen die me dan …
K: Oké, maar in wat je doet, ben je toch wel passioneel.
L: Ja, maar je begint altijd ergens. Je wordt gevormd en pas als je gevormd bent, ga je je eigen weg.
K: Wat ik wil nuanceren is dat ik denk … Allez, hij doet al twintig jaar zijn eigen goesting! Dat is iets wat uit uzelf komt. Je had heel meegaand kunnen zijn met elk genre en een commerciële DJ kunnen zijn. Maar dan had je niet zo ver gestaan als nu.
L: Ik ben al twintig jaar actief bezig maar daarvoor was ik ook passief bezig en het zijn die mensen die mij toen gevormd hebben en me richting gaven. Snap je? Als mijn beste vriend op school iemand was die van auto’s hield, was ik misschien garagist geworden. Het is afhankelijk van wie je tegenkomt in je leven.
K: Hij inspireert mij. Toen we met de reeks bezig waren, heb ik beseft dat hij altijd zijn goesting doet en ik dat ook moet doen. Niet dat ik dat niet deed hè, ik had al een toffe job. Ik zat in de reclame, ik leefde van film en muziek. Ik ging DJ’en en maakte reclamefilms. Daar was op zich niks mis mee. Maar het feit dat LeFtO geen compromissen sluit en dat je dat in de reclame constant doet, was voor mij wel inspirerend om te zeggen ‘als we dit doen, moeten we het doen op onze manier, en enkel en alleen zo’. Ik denk dat we daar trots op kunnen zijn. Natuurlijk zijn er compromissen gesloten en moest ik soms zeggen dat iets niet kon maar het is toch wel vrij hard ons goesting geworden.
L: En ik ben iemand die nooit tevreden is.
K: Maar dan stopt het ook nooit. We zijn een team van zes tot tien mensen waar wij een beetje de kapiteins van zijn maar we kunnen ook niet iedereen oneindig laten doen.

Ergens trek je natuurlijk wel een grens.
K: Budget trekt de eerste grens.
L: Ja, het is vooral dat. Uiteindelijk ga je dan beginnen werken voor de passie omdat je het echt een tof project vindt. We verdienen er niets aan maar we doen het voor de liefde.

Ik heb ook het gevoel dat dat de leidraad is in wat jullie brengen.
L: (lacht) Eigenlijk wel ja.
K: Ik hoop dat je dat ziet.
L: Ik hoop dat de mensen er iets aan zullen verdienen.
K: Dat mensen er iets uit halen?
L: Ja, eraan verdienen. Dat is een verdienste hè, als je er iets uit kan halen.
K: Dat zou ik ook tof vinden. Ik had onlangs nog twee journalisten voor me die zeiden dat ze het heel inspirerend vonden. Die moeten dat toch niet zeggen om het gezegd te hebben hè. Ik hoop dat ze dat meenden. Dat zijn mensen die al veel hebben gezien en als die zoiets zeggen, vind ik dat wel een mooi compliment. Het zou fijn zijn dat mensen onze bloed, zweet en tranen voelen en er iets aan over houden. Ik weet, en dat is moeilijk om te zeggen omdat het hautain klinkt, dat mensen zullen flashen op de muziek. Je zal dat horen en zin krijgen om al die muziek in je auto te draaien. We gaan dus lijsten op Spotify en de website maken en nog veel meer. Je zal sowieso iets mee krijgen langs het online luik van Canvas. Daar komen ook onze tips en die van de crew, een soort off-beat city guide, op te staan.

LeFtO en Kurt De Leijer

LeFtO (rechts) en Kurt (links) – Credit: Bas Bogaerts

Jullie gingen van een film maken naar een documentaireeks. Is dit een eenmalige samenwerking of borrelden er intussen nog ideetjes op?
K: Ja, we hebben nog ideeën.
L: Ik denk dat het afhankelijk zal zijn van of er nog interesse is voor een tweede seizoen. Ik heb alweer verschillende steden in gedachten.
K: Het moet ook niet stoppen. Er zijn zo veel dingen die we niet hebben gebruikt. We spelen zeker met het idee om nog iets te doen met die footage. Dat proberen we nu ook te concretiseren. Het is zeker geen sluitstuk, het is een begin. Het sluit wel de periode van al die jaren ‘ben je nu nog met dat LeFtO ding bezig’ af.
L: (lacht)
K: Daar zijn we nu klaar mee.

Het is uiteindelijk wel een geheel. Ook al komt er een vervolg, deze reeks staat wel op zichzelf.
L: Sowieso, het is een huis dat op zichzelf staat.

We zijn een blog met voorliefde voor muziek, zijn er muzikale releases of concerten waar jullie dit jaar nog naar uitkijken?
K: Dat moet je toch aan hem vragen. Ik zou toch maar zeggen wat ik van hem weet.
L: Het is grappig, maar er zijn heel veel concerten waar ik naar uitkijk, waar ik niet bij kan zijn omdat ik aan de andere kant van de wereld zit.
K: Hij zal het volledige BRDCST festival missen!
L: Ja, ik mis BRDCST en ik vind dat er hele mooie namen op de affiche staan. Tof dat de AB dat doet. Alle namen die erop staan zijn mensen die ik echt had willen zien. Echt spijtig dat ik er niet bij kan zijn. Thundercat, Yussef Kamaal, Shabaka and The Ancestors. Allemaal artiesten die hier zullen staan de komende weken en die ik moet missen.

LeFtO, jij bent ook iemand die op de radio echt op zoek gaat naar dingen die ze overdag niet spelen en je eigen ding doet. Ondertussen heb je een netwerk, maar ik kan me voorstellen dat dit in het begin behoorlijk arbeidsintensief was.
L: Dat is het nog steeds. Ik vecht nog elke dag tegen het idee dat er muziek is voor overdag en andere muziek voor ’s avonds. Ik vind dat zo ongegrond. Nog heel veel mensen denken traditioneel binnen instanties. ‘Hallo, ’t is 2017, denk eens wat verder’ zeg ik dan. Run The Jewels en Thundercat trekken volle zalen maar worden overdag niet gespeeld omdat mensen denken dat het dan niet past. Dat is een totaal foute manier van denken. Veel mensen staan niet open genoeg voor vanalles. Er zeggen er nog steeds tegen me ‘ha, en wanneer komt de drop?’. Dan zeg ik ‘welke drop?’. Het is gewoon muziek, een drop verwachten muziek is zo … (zucht) Dan ga je naar Tomorrowland hè, enfin.
K: Wat ik wel merk, ook dankzij de reeks, is dat de traditionele manier van muziek, met platenlabels en zo, gedaan is. Je voelt, zeker toen we de aflevering in Brussel maakten, wat er leeft. Om de haverklap speelden die artiesten concerten. Ik heb de indruk dat er meer dingen op kleinere plekken gebeuren dan vroeger. Nu terug. Dat het zo in vlagen gaat.
L: Er zijn gewoon bepaalde media die niet meer kunnen volgen. Dat denk ik vooral. Wat er op straat gebeurd is niet in sync met wat er op de radio gebeurt. En dat is drie vierde van de tijd het geval.

We zitten hier in de AB, welke zijn jouw favoriete concertzalen of plekken elders in de wereld?
L: Dat zijn er veel! In Parijs heb je La Bellevilloise, in Amsterdam Paradiso en De School …
K: Allemaal plaatsen die niet in de reeks zitten.
L: Neen, omdat we die steden niet hebben gedaan! In Tokio heb je Circus, in Seoul Cakeshop en Contra …
K: En Hideout.
L: Dat is geen concertzaal maar een restaurant. Wel een tof restaurant.
K: Er zijn er gewoon te veel om op te noemen. De lijst van plaatsen die we fijn vinden zal mee met het verloop van de reeks online komen op de website van Canvas.
L: Er komt een kaart per stad.
K: Waar ook restaurants en dergelijke op staan. Verder is het gewoon zo dat we niet kunnen stil zitten, en hij is nog duizend keer meer weg dan ik, maar we komen wel graag terug naar Brussel. Ik ben blij dat het vanavond in de AB is, of all places.

Dat is thuiskomen.
L: AB is zeker thuiskomen. AB ìs thuis. Ik woon hier in de kelder hè. (lacht)

Nog één laatste vraagje: waar kunnen we Blue Note Sidetracks 5 vinden?
K: Aha, voor de verzamelaar!
L: Ik denk dat die op CD nog te verkrijgen is. Op vinyl mag je het vergeten. De CD zie ik nog wel eens in de Fnac liggen. De vinyl, tja, dat is een moeilijke. Ze hebben die gewoon niet meer. Ik denk dat je op Discogs moet zoeken, of op eBay.
K: Dat is wél goed geprobeerd, als laatste vraag (lacht).
L: Maar goed, wij moeten verder.
K: Merci, geniet ervan.
L: En tot Twee Huizen Verder!

De zesdelige docureeks LeFtO In Transit start zondag 26 maart op Canvas en VRT NU.

Geplaatst door

Grafisch vormgever overdag. Muziek- en koffiefanate 's avonds en in het weekend. Nieuwsgierig aagje. Droomt ervan om ooit een albumhoes te ontwerpen.

Twitter Website

Iets toe te voegen?